هنر تفویض اختیار: آیا ضرورت دارد؟ یا خیر؟…

دسته: مدیریت

حجم فایل: 16 کیلوبایت

تعداد صفحه: 22

چکیده:

“تفویض اختیار” در سازمان مفهومی است که همواره با نام استاد کلاسیک مدیریت “هنری فایول”‌درآمیخته است زمانیکه تأکید بر چهارده اصل اساسی مدیریت می‌کند و به “تفویض اختیار”‌ به عنوان وظیفه اساسی مدیران پای می‌فشارد. تفویض اختیار در سازمان با واژه‌های دیگری چون “عدم تمرکز”، “توانمندسازی کارکنان”، “مدیریت مشارکت جو”، “مسئولیت‌پذیری” و حساب پس دهی” مدیران گره خورده است. آنچه که در این مقاله بدان پرداخته می‌شود مفاهیم “تفویض اختیار” و علل خودداری مدیران از تفویض اختیار است. اینکه هرچقدر سازمان به سوی “پویایی گروهی کارکنان”‌ و تفکر جمعی و تیمی بیشتر حرکت کند بستر مناسب برای تفویض اختیار ایجاد می‌گردد. چرا مدیران از “تفویض اختیار”‌هراس دارند؟ آیا از “حساب‌ پس‌دهی ” می‌ترسند؟ آیا هنوز به زیر مجموعه خود اعتماد ندارند؟ یا اینکه آنها را توانمند برای انجام اختیار و وظائف سازمانی نمی‌دانند؟ آیا فکر می‌کنند که خودشان بهتر وظایف را انجام می‌دهند؟ آیا مقصر اصلی بروکراسی اداری است؟ یا “مدیران بالای سازمان” شناخت کافی از “تفویض اختیار” ندارند؟ سئوالاتی از این است همواره مطرح بوده است و پاسخگویی به این سئوالات بیشتر بستگی به آن دارد که سازمان در چه درجه‌ای از “رسمیت”، “پیچیدگی” و اندازه قرار دارد؟ آیا سازمان دولتی است یا غیردولتی؟

و نقش و جایگاه “قدرت” و “قانونمندی مدیران” در سازمان چقدر است؟

خرید

مطالب مرتبط

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد