پایان نامه بررسی فناوری آموزشی در کتب درسی

پروژه بررسی فناوری آموزشی در کتب درسی

مقدمه

سوالی که بسیاری از اوقات ذهن ما را به خود مشغول داشته، این است که چقدر آنچه را می دانیم در عمل به کار می بندیم. نویسندگان و خوانندگان کتاب های درسی فناوری آموزشی نیز با این سوال روبرو هستند. در این پژوهش با انتخاب 9 کتاب درسی دانشگاه در این رشته به عنوان نمونه هدف مند و با استفاده از روش تحلیل محتوا و نیز تحلیل همخوانی سعی شده است به سوال فوق پاسخ داده شود. در واقع هدف این بوده است که معلوم شود چه مفاهیم و عناصری از فناوری آموزشی در این کتاب ها رعایت شده است و آیا رعایت یا عدم رعایت آنها با متغیرهایی چون جنسیت نویسنده، تعداد نویسندگان، نوع ناشر، نوبت و تیراژ چاپ همخوانی دارد یا نه. عناصر مورد توجه به عنوان واحدهای تحلیل در 6 دسته طبقه بندی شد. پس از بررسی کتاب ها و صفحه های نمونه، داده های مربوط استخراج و سپس وارد رایانه شد. نتایج به تفصیل در متن مقاله شرح داده شده است. نتایج اجمالا ً حکایت از آن دارد که عناصر یا ویژگی های مربوط به دو طبقه سبک نگارش و اصول آموزش و یادگیری در کتاب های درسی فناوری آموزشی حضور پر رنگ تری داشته اند که از نقاط قوت این کتاب ها تلقی می شود.عناصر مربوط به طراحی آموزشی کمتر مورد توجه قرار گرفته اند، طوری که در اغلب کتب مورد مطالعه ویژگی های مربوط بدان غایب بوده است. به رغم اینکه طراحی پیام ها و کاربرد مواد دیداری می تواند بیش از پیش از توانمندی های فناوری های نوین بهره مند شود، اما ویژگی ها و عناصر آن در کتب فناوری آموزشی حضور چشمگیری نداشته است. اگرچه نویسندگان تلاش در خوری را برای ساده و ملموس ساختن مطالب به عمل آورده اند، اما نیاز به تدارک دیدن تجربیات متنوعی از یادگیری در کتب درسی که بتواند مخاطب را به فعالیت و مشارکت فراخواند، بیش از پیش حس می شود. ویژگی های کالبدی کتاب از جمله مقولاتی بوده است که آنها را در این گونه کتاب ها کمتر از بقیه ویژگی ها می توان سراغ گرفت.

کلیدواژه ها

تحلیل محتوا، فناوری آموزشی، کتب درسی، تحلیل همخوانی، طراحی آموزشی، پیام

اطلاعات فایل

  • فرمت: zip
  • حجم: 0.04 مگابایت
  • شماره ثبت: 505

خرید فایل

مقالات مشابه

تحقیق تحلیل محتوای کتاب های درسی سال اول دوره راهنمایی بر حسب سازه ی انگیزه پیشرفت
دانلود تحقیق با موضوع تحلیل محتوای کتاب های درسی سال اول دوره راهنمایی بر حسب سازه انگیزه پیشرفت، در قالب word و در 102 صفحه، قابل ویرایش، شامل فصل اول: کلیات تحقیق بیان مساله ضرورت و اهمیت تحقیق اهداف تحقیق تعریف نظری متغیرها و... دسته بندی: علوم انسانی » علوم تربیتی تعداد مشاهده: 80 مشاهده فرمت فایل دانلودی: doc فرمت فایل اصلی: doc تعداد صفحات: 102 حجم فایل: 274 کیلوبایت دانلود تحقیق با موضوع تحلیل محتوای کتاب های درسی سال اول دوره راهنمایی بر حسب سازه انگیزه پیشرفت، در قالب word و در 102 صفحه، قابل ویرایش، شامل: فصل ...
پاورپوینت روانشناسی تربیتی 223 اسلاید-4687
اطلاعات فایل نویسنده: مهدی رضایی دسته بندی: روانشناسی قیمت: 22300 تومانپاورپوینت روانشناسی تربیتی فرمت:پاورپوینت تعداد اسلاید :223 اسلاید هدفهای کلی کتاب 1- کسب دانش و مهــارتهــای لازم در زمینــه اصــول و مبــانی روان شناسی تربیتی و توانایی تحلیل و تفسیر مسائل و مشکلات درسی دانش آموزان در محیط آموزشی. 2- کسب توانایی تشخیص علل و عوامل پدیدآورنده مسائل و مشکلات تحصیلی. 3 - کسب توانایی بررسی و تحلیل مسائل و مشکلات تحصیلی دانش آموزان و پیداکردن راه حل برای آنها. 4- آشنا شدن با نظریه ها و قوانین اصول روانشناسی یادگیری و کسب توانایی استفاده از آنها در طراحی ...
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد