این مقاله به معرفی نگرش جدید درباره اصول و حرفه مدیریت میپردازد که مفاهیم، دیدگاهها و مطالعات عمومی و تجاری را در خلال واقعیات موجود در عصر الکترونیک به کار میگیرد. همچنین با اقتباس از سیستم های باز آینده نگر و دورنمای منطقی کاربردی و میان رشته ای در رابطه با مدیریت به بررسی این بحث می پردازد. در این مطالعه آنالیز جامعی از مناظره های تاریخی درباره رابطه متقابل کسب و کار و دولت مطرح می گردد. در این بررسی؛ به مدیریت از راه دور به عنوان شیوه جدید آینده نگر مدیریت در عصر دنیای دیجیتال نگاه می شود.
مدیریت از راه دور مباحثی از جمله جهانی نمودن، دموکرات گرایی و خصوصی سازی را وارد اصول و حرفه مدیریت می نماید. مشخصه های بنیانی مدیریت از راه دور شامل ساختارهای سازمانی پراکنده، تمرکز بر اجرا، فضاها و سیستم های کنترل از دور، مسائل اخلاقی حرفه ای، سیستم های کاری بر پایه تکنولوژی و سرمایه گذاری بزرگ در تکنولوژی و منابع انسانی می باشد. تجربه های عملی و شواهد موجود نشان دهنده حرکت تدریجی به سمت استفاده از مدیریت از راه دور در انواع مکانیسم های خانواده الکترونیک (دولت الکترونیک، تجارت الکترونیک و غیره) می باشد. در این مطالعه بازسازی جامع نگرش و عملکردهای مدیریتی بر پایه برنامه ریزی و تفکرات استراتژیک و آنالیز محیطی توصیه می گردد.
هدف از این مطالعه بررسی رابطه بین رفتارهای شهروندی سازمانی، تعهدات سازمانی و اثر یادگیری سازمانی می باشد. محققان تناسب شخص- سازمان، (تناسب P-O) را به عنوان پس زمینه نظری بکار بردند. محققان 200 پرسشنامه بین 12 شرکت توزیع نمودند، میزان پاسخهای نهایی 52.5٪ بود (105/200). در این مطالعه، محققان با استفاده SEM، 3 فرضیه در مورد رفتار شهروندی سازمانی، تعهد سازمانی و اثر یادگیری سازمانی را آزمون نمودند. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که رفتارهای شهروندی سازمانی و تعهد سازمانی اثر یادگیری سازمانی را به طور مثبت تحت تاثیر قرار می دهند. و رفتارهای شهروندی سازمانی می توانند به طور مثبت تعهدات سازمانی را تحت تاثیر قرار دهند.
بنابراین هدف از این مطالعه سه چیز است: (1) ما می خواهیم معنا و مشخصات رفتارهای شهروندی سازمانی در این مطالعه را کشف نماییم (2) ما می خواهیم از معنا و ویژگی های تعهدات سازمانی در این مطالعه مطمئن شویم (3) ما می خواهیم بررسی نماییم که رفتارهای شهروندی سازمانی و تعهدات سازمانی به طور مثبت یادگیری سازمانی را تحت تاثیر قرار می دهند. سوالات اصلی تحقیق در این مطالعه عبارتند از: (1) معنا و ویژگی های رفتارهای شهروندی سازمانی در این مطالعه چیست؟(2) معنا و ویژگی های تعهدات سازمانی چیست؟ (3) چگونه رفتارهای شهروندی سازمانی و تعهدات سازمانی یادگیری سازمانی را تحت تاثیر قرار می دهد؟
سیستم های تعیین جنسیت در گیاهان چندین بار از نیاکان نر و ماده تکامل یافتند (که شامل گیاهان یک پایه با گل های نر و ماده جداگانه در یک گیاه می شود)، و سیستم های کروموزوم جنسیت چندین بار در تکامل گیاه گلده مطرح شده اند. همسو با مدل های نظری برای انتقال تکاملی از دو جنسیتی به یک پایه، ژن های چندگانه تعیین جنسیت درگیر می شوند که شامل فاکتورهای عقیمی- مذکر و عقیمی-مونث می شود. این درخواست که ترکیب مجدد بین این موقعیت ها باید نادر باشد احتمالا دلیل اصلی زاول ژنتیکی کروموزوم های Y است. نظریه های زوال کروموزوم های Y درپرتو نتایج جدید از ژن ها در کروموزوم های جنسیت مورد بررسی قرار گرفتند.
چرا کروموزوم های جنسیتی گیاه از نوع خاص؟
کنترل ژنتیکی تعیین جنسیت در دستگاه های چند جانور، به ویژه Drosophila melanogaster، Caenorhabditis elegans و پستانداران به خوبی قابل درک هستند. در گیاهان، درک سیستم تعیین جنسیت و درک چگونگی تکامل جنس ها به طور جداگانه، بسیار نزدیک هستند و ایده های نظری فعلی درباره این موضوع نیز تکامل کروموزوم های جنسیتی را روشن می سازند. آنژیو اسپرم ها برای مطالعات تجربی تکامل کروموزوم های جنسیتی نیز از نوع خاصی هستند، زیرا احتمالا جنس های جداگانه را مکرراً و نسبتا جدید کامل کردند. گیاهان دیگر به ویژه Bryophytes (Okada et al. 2001 را ببینید) نیز کروموزوم های جالب توجهی دارند که به طور جداگانه کامل می شوند.
در بسیاری از گونه های گیاهانی که از طریق جنسی مجددا تولید شدند (و برخی جانوران) تمام آنها لزوما در شرایط جنسیتی یکسان هستند. بسیاری از این گونه های ‘جنسی مونومورفیک’ هم مذکر هستند و هم مونث. اصطلاح ‘هم جنسیتی’ (Lloyd 1984) زمانی استفاده می شود که یک گیاه کار هر دو جنس را انجام دهد، چه در هر گل باشد (دو جنسیتی) چه در گل های نر و ماده جداگانه باشد (یک پایه).
اگر چه ریسک نقشی اساسی در اغلب تصمیم گیری های کارآفرینانه بازی می کند، تحقیقات علمی کمی به عمل آمده است که صراحتأ شرح داده باشد که چقدر اجزای ریسک، درک ریسک و تمایل طبیعی کارآفرینان به پذیرش ریسک، بر انتخاب میان تصمیمات بالقوه کارآفرینانه می گذارد. در این مطالعه علمی از گروه نمونه ای از کارآفرینان شرکت های تند رشد آمریکایی خواسته شد که بین تعدادی تصمیم مخاطره آمیز فرضی انتخابهایی انجام دهند. نتایج نشان داد که اینگونه انتخاب ها تحت تأثیر ریسک هایی که به طور ذاتی در هر تصمیم جدید وجود دارد و نیز همانطور که در الگوی نتایج پیش بینی شده برای هر تصمیم هم آورده شده است تحت تأثیر درک متفاوت کارآفرینان از این ریسک ها و تفاوت در تمایل آنها به پذیرش ریسک، صورت می پذیرند. هدف نمونه ما از کارآفرینان این بود که تصمیماتی که دارای سطح بالایی از «تغییرپذیری» در الگوی نتایج پیش بینی شده شان هستند انتخاب نشود. این اجتناب از «تغییرپذیری» در نتایج این را نشان می دهد که تحلیل حساسیت که معمولأ برای شرح دادن جذابیت تصمیمات جدید تجویز می شود، می تواند در ذات ریسک پذیری باشد و می تواند سرمایه گذاران بالقوه را از سرمایه گذاری در شرکت های آنان بازدارد.
رویکردهای جدید برای ارزیابی و ارائه ریسک بنگاه جدید، به غیر از رویکرد سنتی بهترین حالت/ حالت مورد انتظار/ بدترین حالت، می توانند به همان اندازه که از طریق تحقیق بازار از میزان احتمال پذیرش بازار از کالا یا خدمت جدید بنگاه می توان آگاهی یافت، مورد توصیه قرار گیرند. همچنین تأثیری از تفاوت در تمایل ریسک میان کارآفرینان بر انتخاب های جدید پرمخاطره آمیزشان یافتیم. این تأثیر این مطلب را ارائه می دهد که نه تنها کارآفرینان باید در برابر اعمال هر نوع تعصب در تصمیمات پرمخاطره جدیدشان محتاط باشند، بلکه سرمایه گذارانی که از این پس وارد بازار می شوند نیز باید میزان تمایل کارآفرینان به ریسک پذیری را هنگام تصمیم گیری برای سرمایه گذاری کاملأ مورد توجه قرار دهند. سرانجام اینکه، در حالیکه نمونه ما از کارآفرینان تمایل به گریز از سطوح بالای تغییرپذیری در انتخاب های جدیدشان دارند، آنها به پذیرش درجه قابل ملاحظه ای از خطر، یا بدترین نتیجه ممکن حاصل از تصمیم جدید، اشتیاق دارند که شاید این خطر پذیری ناشی از سودهای چشمگیر بالقوه باشد
افزایش رقابت همراه با رشد سریع فناوری های اطلاعاتی جدید، بیش از پیش کسب و کارها را وادار نموده است که به سیستم های اطلاعاتی (IS) تکیه کنند. غالب اوقات تصور می شود که استفاده درست فناوری اطلاعات برای پشتیبانی از تصمیم گیری می تواند سلاح قدرتمندی برای مزیت های رقابتی باشد. بدین جهت، سیستم های پشتیبانی تصمیم گیری (DSS) و سیستم های اطلاعاتی اداری (EIS) از جانب محققان و متخصصان توجه زیادی را به خود جلب نموده اند. در سال های اخیر صدها برنامه کاربردی گزارش شده است و مقالات زیادی منتشر گردیده اند.
مفهوم DSS قبل از EIS پدید آمد. در سال های اول، DSS بعنوان سیستم های اطلاعاتی مبتنی بر کامپیوتر تعریف شد که پشتیبانی از تصمیم گیرندگان در یک زمینه خاص را هدف قرار می داد. یک DSS معمولی بایستی دارای سه معیار باشد:
آلتر (1977) دسته وسیعی از سیستم های دارای خصیصه های فوق را به دو مقوله طبقه بندی کرد: داده محور و مدل محور. یک DSS داده محور، انتخاب، جمع آوری و تحلیل ساده داده ها را فراهم می آورد، درحالیکه یک DSS مدل محور، شبیه سازی یا دیگر مدل های تصمیم گیری ریاضیاتی پیچیده را برای پشتیبانی از تصمیم گیرندگان ارائه می دهد. بعدها EIS بعنوان گونه خاصی از سیستم داده محور معرفی گردید. آنها اطلاعات داخلی و خارجی یکپارچه را فراهم می آورند و بواسطه یک فاصل گرافیکی کاربر دوستانه و خیلی منعطف، اطلاعاتی را برای مدیران ارشد به شیوه ای بهنگام ارائه می دهند (Rockart and DeLong, 1988).