با گسترش تعداد کاربران اینترنت و نیاز به پهنای باند بیشتر از سوی آنها، تقاضا برای استفاده از سرویسهای اینترنت با سرعت رو به افزایش است و تهیه کننده های سرویس اینترنت برای برآورده سازی این تقاضا ها احتیاج به سوئیچ های با ظرفیت بیشتر دارند. در این میان تلاشهای زیادی نیز برای دستیابی به کیفیت سرویس بهتر در حال انجام می باشد. فنآوریATM نیز که به امید حل این مشکل عرضه شد، به علت گسترش و محبوبیتIP نتوانست جای آن را بگیرد و هم اکنون مساله مجتمع سازی IP و ATM نیز به یکی از موضوعات مطرح در زمینه شبکه تبدیل شده است. در این فصل به معرفی مسائل و مشکلات مربوط به کیفیت سرویس و مجتمع سازی IP و ATM می پردازیم و راه حل های ارائه شده از جمله MPLS ر ابررسی خواهیم نمود.
کیفیت سرویس در اینترنت سرویسی که شبکه جهانی اینترنت به کاربران خود ارائه داده است، سرویس بهترین تلاش4 بوده است. یکی از معایب اصلی این سرویس این است که با وجود اینکه مسیریاب های شبکه به خوبی قادر به دریافت و پردازش بسته های ورودی می باشند ولی هیچگونه تضمینی در مورد سالم رسیدن بسته ها به مقصد وجود ندارد. با توجه به رشد روز افزون استفاده از اینترنت و به خصوص با توجه به اشتیاق زیاد به اینترنت به عنوان ابزاری برای گسترش تجارت جهانی، تلاش های زیادی جهت حفظ کیفیت سرویس (QoS) در اینترنت در حال انجام می باشد. در این راستا در حال حاضر کلاس های سرویس متنوعی مورد بحث و توسعه می باشند. یکی از کلاس های سرویس فوق، به شرکت ها و مراکز ارائه سرویس های web که نیاز به ارائه سرویس های سریع و مطمئن به کاربران خود دارند، اختصاص دارد.یکی دیگر از کلاس های سرویس جدید در اینترنت، به سرویس هایی که نیاز به تاخیر و تغییرات تاخیر کمی دارند، اختصاص دارد. سرویس هایی نظیر تلفن اینترنتی و کنفرانس های تصویری اینترنتی نمونه ای از سرویس های این کلاس سرویس می باشند.برای نیل به سرویس های جدید فوق، عده ای براین عقیده هستند که در آینده ای نزدیک تکنولوژی فیبر نوری و WDM آنقدر رشد خواهد کرد که اینترنت به طور کامل بر مبنای آن پیاده سازی خواهد شد و عملا مشکل پهنای باند و همچنین تضمین کیفیت سرویس وجود نخواهد داشت. عقیده دوم که ظاهرا درست تر از عقیده اول می باشد، این است که با وجود گسترش فنآوریهای انتقال و افزایش پهنای باند، هنوز به مکانیسم هایی برای تضمین کیفیت سرویس کاربران نیاز می باشد. در حال حاضر اکثر تولید کنندگان مسیریاب ها و سوئیچ های شبکه اینترنت، در حال بررسی و افزودن مکانیسم هایی برای تضمین کیفیت سرویس در محصولات خود می باشند.
در کاربردهای توان-بالا، بیشینه فرکانس سوییچینگ به دلیل تلفات گرمایی، محدود می شود. این، منجر به شکل موج های با اعوجاج زیاد می شود. در این کاربردها، بایستی شکل موج خروجی را با استفاده از سیستم های فیلتر پسیو حجیمی، فیلتر کرد. تکنیک مدولاسیون پهنای پالس کاهش هارمونیک انتخابی (SHMPWM) که هم اکنون ارایه می شد، شکل موج های خروجی تولید می کند که در آن اعوجاج هارمونیکی محدود بوده، و هنگامی که تعداد زاویه های سوییچینگ به اندازه کافی زیاد است، کدگذاری شبکه خاص را انجام می دهد. تکنیک مربوطه، پیش از این با استفاده از فرکانس سوییچینگ برابر با 750 Hz ارایه شده بود. در این مقاله، یک پیاده سازی مخصوص از روش SHMPWM که برای فرکانس های سوییچینگ پایین، بهینه سازی شده است، بررسی خواهد شد. نتایج آزمایشی، بدست آمده از اعمال SHMPWM به یک مبدل نقطه-خنثی-مهار شده (NPC) با استفاده از فرکانس سوییچینگ برابر با 350 Hz بدست آمده است. نتایج بدست آمده، نشان می دهند که تکنیک SHMPWM، نتایج تکنیک مدولاسیون پهنای پالس حذف هارمونیک انتخابی قبلی را به ازای فرکانس های کلیدزنی (سوییچینگ) خیلی پایین بهبود می بخشد. این حقیقت، بیان می دارد که روش SPWM در کاربردهای توان-بالا، بسیار کار آمد بوده و استفاده از آن موجب کاهش مهم عناصر فیلترینگ گران قیمت و حجیم، می شود.
فیلترها، اعوجاج هارمونیکی، سیستم های چند سطحی.
در کاربردهای توان-بالا، بایستی مولفه هارمونیکی شکل موج خروجی را تا حد امکان، کاهش داد تا از اعوجاج در شبکه جلوگیری شده و بیشینه بازده انرژی بدست آید. در این کاربردها، تلفات حرارتی در نیمه هادی های قدرت، بیشینه (ماکزیمم) فرمانس کلیدزنی آنها را به چند-صد هرتز محدود می کند، و مناسب ترین سیستم های قدرت برای استفاده در این کاربردها، مبدل های چند-سطحی هستند. بتازگی، پژوهش های زیادی، با توپولوژی های مبدل چند-سطحی مختلفی، ارایه شده اند، و عملکرد خوب آنها در کاربردهای توان-بالا، قابل مشاهده بوده است.
پیشینه و هدف پروژه IMPACT
براورد و درون یابی هزینه های بیرونی حمل و نقل به عنوان موضوع مهمی برای تحقیق و توسعه سیاست های حمل و نقل اروپا برای سال های زیادی بوده است. کمیسیون اروپا مسائلی را در مورد درون یابی هزینه های بیرونی در چندین مقاله راهبردی، همانند کتاب سبز در مورد قیمت گذاری عادلانه و کارآمد (1995)، کتاب سفید در مورد استفاده کارآمد، سیاست حمل و نقل اروپا 2010 و بررسی میان مدت 2006، مطرح کرده است. مسئله براورد هزینه بیرونی و درون یابی همچنین در سطح گسترده ای در چندین پروژه برنامه چارچوب اروپا (برای نمونه UNITE PETS, ExternE, IMPRINT, REVENUE, MC-ICAM, TRENEN, GRACE) مورد بررسی قرار گرفته است.
با اصلاح بخشنامه 1999/62/EC در مورد هزینه وسایل نقلیه سنگین برای استفاده در زیرساخت های خاص، این مسئله در پیشاپیش توجهات قرار گرفت. ماده 1(9) بخشنامه یورووینت 2006/38/EC (که به اصلاح ماده 11 بخشنامه قدیمی 1999/62/EC پرداخته است)، کمیسیون را ملزم کرده تا مدل عمومی کاربردی، شفاف و قابل درکی را برای ارزیابی تمام هزینه های بیرونی (شامل هزینه هایی که به دلیل شرایط غیرجاده ای ایجاد می شوند)، بپردازد. این مدل به عنوان مبنایی برای محاسبه آینده هزینه های زیرساخت می باشد. این مدل همراه با تحلیل های تاثیرگذار بر روی درون یابی کردن هزینه های بیرونی برای تمام حالات حمل و نقل و استراتژی هایی برای پیاده سازی مرحله ای، می آید.
هدف بررسی IMPACT ارائه مرور کاملی از روش هایی که به برآورد هزینه بیرونی، و تحلیل استراتژی های درون یابی، پرداخته که شامل ارزیابی تاثیر گزینه های مختلف می باشد. نتایج IMPACT، بر مبنای مقدار بیشماری از مواد موجود در این موضوعات، می بایست به کمیسیون در زمینه توسعه ارتباطات که بنا به درخواست بخشنامه 2006/38/EC می باشد، کمک کند.
مسئله درون یابی هزینه های زیست محیطی، تصادفات و ازدحام به شدت در ارتباط با هزینه های زیرساخت می باشد. در چارچوب پروژه IMPACT، کمیسیون همچنین تحلیل از هزینه های زیرساخت را درخواست کرد. در مقایسه با فعالیت های دیگر در IMPACT، حیطه در اینجا محدود به حمل و نقل جاده ای می باشد.
به طور مختصر، نتایج بررسی IMPACT در ارتباط با سه مورد قابل تحویل می باشد.
1- قابلیت تحویل 1- دفاتر مربوط به براورد هزینه بیرونی
2. قابلیت تحویل 2- گزارش هایی در مورد هزینه، مالیات و مخارج زیرساخت.
قابلیت تحویل 3- گزارش در مورد استراتژی های درون یابی.
امروزه درجهان صنعتی، مسئله رقابت جهت فروش محصولات تولیدی، امری مهم و تعیین کننده برای ادامه حیات صنایع آن کشور محسوب می شود و صنعتی قابل استمرار است و امکان رشد و گسترش دارد که بتواند با همتاهای داخلی و یا خارجی خود رقابت کند و این مهم میسر نیست مگر با بالا بردن کیفیت محصولات تولیدی. امروزه در کشور مبلغی حدود 17% از تولید ناخالص ملی صرف ضایعات، دوباره کاری، و عدم قبول کارهای ساخته شده می شود. برای رشد کیفیت محصولات تولیدی بایستی به عوامل موثر در کیفیت محصولات تولیدی به موازات کنترل کیفیت اهمیت داده شود و در جهت بهبود این عوامل اقدامات اساسی نمود. از جمله این عوامل می توان به کیفیت مواد اولیه، فرایند تولید، مهندسی صنایع و غیره اشاره نمود.
بعنوان یکی ازنظامهای مطلوب کنترل صنایع کشور می توان از روشهای کنترل کیفیت آماری که مناسب ترین و موثرترین راه تشخیص داد ه شده است نام برد.در این روشها جمع آوری اطلاعات نقش مهم و اساسی ایفا می نماید. در این مقاله سعی شده است ابتدا به علل موثر در بهبود کیفیت محصولات صنعتی اشاره شود، سپس به اهمیت کنترل کیفیت و اهداف آن پرداخته شود و آنگاه روشهایی عملی جهت بهبود کیفیت محصولات تولیدی ارائه گردد.بهره وری استفاده بهینه از منابع سازمان بمنظور رسیدن به اهداف کارا و اثربخش، در چارچوب یک نظام ارزشی مورد قبول می باشد. ساماندهی و مدیریت فضای عملیاتی (رفتاری)، مهم ترین عامل در رسیدن به بهره وری است. منابع، مهارتها و ویژگی هایی از سازمان ها در صنعت که برای موفقیت در بازار لازم و ضروری هستند عوامل کلیدی موفقیت می باشند. تجزیه و تحلیل عوامل شکست و آثار آن FMEA نامیده می شود. FMEA یک تکنیک مهندسی است که به منظور مشخص کردن و حذف خطاها، مشکلات و اشتباهات بالقوه موجود سیستم، فرایند تولید و ارائه خدمت، قبل از وقوع، در نزد مشتری، بکار برده می شود. این روش در سالیان اخیر در سازمانها و صنایع مختلف بسیار به کار گرفته شده و نتیجه داده است.
دیوید هیوم که آدام اسمیت او را بزرگترین و ارجمندترین فیلسوف عصر نامیده نخستین بار ضمن اشاره به راسته بورس، آن را مکانی فراتر از محل صرف قهوه و هدر دادن کاغذ و جوهر و قلم می داند. او می گوید: اگر اوراق بهادار نباشند که پس اندازها را جذب کنند این وجوه صرف خرید زمین و مستغلات می شوند که در آن صورت فعالیتهای تجاری عام المنفعه لطمه می بینند.
در اواخر قرون وسطی ملاقات بازرگانان به تدریج صورت منظمی به خود می گرفت در قرن پانزدهم و حوالی 1450 میلادی، بازرگانان بلژیکی در شهر بورژو مرکز فلانو در شمال غربی بلژیک در میدانی به نام تربوئرس در مقابل خانه بزرگزاده ای به نام فن در بوزه جمع می شدند و به داد و ستد و پرداختند. میادین محل تجمع بازرگانان به بورس مشهور شد. لزوم تأسیس بورس در شهر آنورس بلژیک در 1460 احساس گردید و آن زمانی بود که شهر بورژو به دلیل پیشروی دریا رو به ویرانی گذاشته بود و عده زیادی از بازرگانان شهر بورژو به بندر آنورس در بلژیک کوچ کرده بودند.
این پیشینه تاریخی بی شباهت به سابقه ایجاد بانک نیست که در آن مورد هم، افرادی جهت تبادل پول روی نیمکتهای میدانهای قدیمی و سنتی اروپا می نشستند، که بعدها نام بانک از همان لغت بنک به معنی نیمکت اخذ شد، ایجاد بانک و بورس هر دو در نتیجه انباشت تجربه و مهارت انسان و نیاز به مکانیسمهای تسهیل کننده بوده است.
رشد بورس و جا افتادن آن در عملیات تجاری و اقتصادی، با انقلاب صنعتی اروپا و شکوفایی اقتصاد تازه متحول شده آن قاره، از کشاورزی به صنعتی همراه بوده است و نکته قابل توجه آنکه درست در هنگام جهش معاملات بورس و پا گرفتن آن، دول اروپایی مانند انگلستان، آلمان و سوئیس قوانین و مقررات ناظر بر فعالیت این نهاد را وضع کردند و قبل از اینکه امنیت سرمایه گذاری به خطر افتد و موجباتی فراهم شود که صاحبان پس اندازهای کوچک، صنایع نوپای اروپایی را از موهبت مشارکت خود محروم نمایند، ضمانت های اجرایی قانونی وضع شد تا از هر گونه تقلب و تزویر و پایمال شدن حقوق صاحبان سهام جلوگیری گردد.
اولین بورس اوراق بهادار جهان در اوایل قرن هفدهم در شهر آمستردام تشکیل گردید و کمپانی معروف استعماری هند شرقی سهام خود را در آن بورس عرضه نمود.