مدیریت مبتنی بر عملکرد…

دسته: مدیریت

حجم فایل: 31 کیلوبایت

تعداد صفحه: 43

چکیده:

“عملکرد” غایت فعالیت مدیریت است که همواره با واژه های دیگری چون “اثربخشی”، “کارآئی”، “بهره وری”، “کارآمدی” و واژه های دیگری از این دست جایگزین می گردد. یافتن چهارچوب و شاخص های مشخصی جهت عملکرد و بهبود آن همواره جای تأمل و تعمق داشته است. پاره ای آن را در مفاهیم هدایت و راهنمائی، انگیزشی، توانمندی تعریف نموده اند. عده ای بیش از پیش بر هدفگذاری و نقش آن بر عملکرد کارکنان تأکید نموده اند. اما طرفداران مدیریت منابع انسانی و توسعه نیروی انسانی به عنوان کلید موفقیت و بهسازی سازمانی بیشتر مدیریت عملکرد را در قالب “انگیزش کارکنان” تعبیر نموده اند. و معتقدند که کارکنان بی رمق و فاقد انگیزش قطعاً عملکرد مطلوبی نخواهند داشت. اما در پاره ای از متون مدیریتی نظارت و ارزشیابی و ارائه بازخورد به کارکنان را وظیفه اصلی مدیریت مبتنی بر عملکرد تلقی نموده اند. اما آنانکه مدیریت را در قالب بروکراسی و ساختار و وظیفه آموخته اند معتقدند که عملکرد مدیریت صرفاً با انگیزش همراه نخواهند بود و عملکرد زمانی حاصل خواهد شد که در کنار انگیزش به سراغ تنبیه و اخراج کارکنان نیز برویم و کارکنان فاقد انگیزش و عملکرد را از سازمان اخراج نمائیم.

آنچه که مورد قبول و تأکید اکثریت قریب به اتفاق صاحب نظران مدیریت است این نگرش است که عملکرد حتماً می بایست براساس ویژگی هائی چون هدفگذاری، انگیزش کارکنان، بازخورد و ارزشیابی عملکرد و تنبیه و اخراج باشد و فقدان یکی از این عوامل کار محاسبه عملکرد را با دشواری مواجه خواهد ساخت.

خرید

مطالب مرتبط

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد