تاریخچه، نامگذاری، و اهمیت اقتصادی گندم-3548

پایان نامه رشته کشاورزی با عنوان تاریخچه، نامگذاری، و اهمیت اقتصادی گندم

دسته: کشاورزی و زراعت

فرمت فایل: doc

حجم فایل: 3538 کیلوبایت

تعداد صفحات فایل: 84 پایان نامه رشته کشاورزی با عنوان تاریخچه، نامگذاری، و اهمیت اقتصادی گندم

تاریخچه

در زمان‌های قدیم، بشر متوجه بذر علف‌های گندمیانی بود که با جمع‌آوری آنها بتواند علاوه بر امرار معاش روزانه، ذخیره غذایی خود را در مواقع مهاجرت تامین کند. برای این منظور، درصدد برآمد که در انتخاب بذر انواع و فرم‌های مختلف گیاهان نامبرده بکوشد ودانه‌هایی را انتخاب کند که نیازهای غذایی او را بیشتر برآورده سازد. به همین لحاظ، انتخاب صحیح دانه‌های با مقدار آردینه بیشتر، منجر شده به اینکه گونه‌های غ لات و به خصوص ارزن برگزیده شوند. قدم به قدم و به تدریج اثر خاک، رطوبت، تهیه زمین، و آب و هوا، مورد توجه بشر آن روز قرار گرفت و منجر به کشت صحیح گونه‌های غلات امروزی گردید.

با اطمینان می‌توان گفت که کاشت علف‌های وحشی تیره گندمیانی که دانه آنها محتوی مواد آردینه زیادی بود، به مرور موجب گسترش غلات بدوی شد. در همان زمان، بشر با فکر و اندیشه‌های آن روز خود کشت و زرع گیاهان را آغاز کرد و برای این کار کشت برنج و ارزن وحشی را برای مناطق گرم، گندم و جوعلوفه‌ای (وحشی) را برای مناطقی با گرمای کمتر، و بعد از چندی چاودارو یولاف علوفه‌ای (وحشی) را برای مناطقی با آب و هوای نسبتا سرد انتخاب کرد.

برای تکتک غلات، تاریخچه کاملا صحیح و روشنی در دست نیست ولی آنچه مسلم است در قدیم‌الایام این گیاهان را به صورت وحشی کشت میکرده‌اند. عمر کشت و کار را برای گندم و جو حدود 10000 سال تصور میکنند. برای گندم‌هایی که از حفاریهای ژارمو نزدیک سلیمانیه در عراق بدست آمده است، به کمک کربن رادیواکتیو توانسته‌اند در حدود 10000 سال عمر تعیین کنند. در مزارع گندم و جو، دو گیاه دیگر یعنی یولاف و چاودار به صورت علف هرز ظاهر می‌شدند؛ این دو گیاه نیز برای بشر آن روز شناخته شده بود.

کلمات کلیدی:

گندم

بیماری‌های گندم

اهمیت اقتصادی گندم

سطح زیر کشت گندم

اندام‌های گندم

بذر گندم، و به طور کلی بذر غلات، فندقه است که در آن پوسته میوه و پوسته دانه با یکدیگر رشد میکنند. دانه غلات حاوی نشاسته فراوان و مقداری پروتئین است، جنین دانه حاوی روغن نیز هست و بشره خارجی آن مقداری ویتامین دارد. بذر گندم پس از کاشت و جذب رطوبت متورم می‌شود و بلافاصله پوسته میوه در انتهای گیاهک گسیخته و جوانه اولیه از جنین خارج می‌شود. با جوانه‌زدن بذر گندم، این گیاه مرحله‌ای از چرخه زندگی خود را آغاز میکند. پس از جوانه‌زدن، ریشه جنینی و یک کولئوپتیل (غلافی که جوانه اولیه گندم و سایر غلات را می‌پوشاند) از دانه خارج می‌شود. این غلاف جوانه‌ها را علیه آسیب‌های مکانیکی محافظت میکند.

بعد از این مرحله، ریشه اولیه خارج می‌شود و متعاقب آن پس از چند ساعت ریشچه‌های جانبی به وجود می‌آیند. با ظاهر‌شدن ریشه‌ها، آب و مواد غذایی مرد نیاز گیاه از خاک تامین می‌شود؛ بعد از آن جوانه اولیه سر از خاک بیرون می‌آورد. اولین برگ حقیقی، پس از آنکه به حد معینی رسید، از غلاف خارج می‌شود. پیدایش اولین برگ نشانه‌ مرحله ساقه رفتن است. حدود 5 تا 7 روز از بیرون‌آمدن برگ اول، دومین برگ نیز خارج می‌شود. با همین فاصله، سومین و چهارمین برگ ظاهر می‌گردد.

در این هنگام، ریشه در عمق 30 تا 35 سانتی‌متری زمین فرو می‌رود و ساقه از داخل خاک کار پنجه‌زدن را شروع میکند. عمل پنجه‌زدن، با بزرگ‌شدن جوانه نزدیک قاعده اولین برگ، آغاز می‌شود. این جوانه وقتی بزرگ شد، اولین ساقه بعدی را به وجود می‌آورد. به دنبال آن، جوانه‌های تازه از آغاز دومین تا چهارمین برگ شروع به رشد میکنند و دومین، سومین، و چهارمین ساقه‌ها از این جوانه‌‌ها تشکیل می‌شود؛ در راس این ساقه‌ها، سنبله‌ها قرار می‌گیرند. همزمان، ریشه‌های ثانویه از گردههای پنجه‌ها به وجود می‌آیند. پنجه‌زدن گندم در خلال تشکیل سومین برگ آغاز می‌شود و ریشه‌های ثانویه درمراحل تشکیل چهارمین تا پنجمین برگ به وجود می‌آیند. در مراحل اولیه رشد، گندم سخت نسبت به گندم نرم رشد کندتری دارد. هر بوته گندم از 1 تا 10 (و حتی بیشتر) پنجه می‌زند.

فهرست مطالب

تاریخچه، نامگذاری، و اهمیت اقتصادی گندم 1

تاریخچه 2

نامگذاری و طبقه‌بندی 7

گندم‌های هگزاپلوئید 17

گندم‌های تتراپلوئید 17

گندم‌های دیپلوئید 18

اهمیت اقتصادی 19

سطح زیر کشت گندم و میزان محصول آن در دنیا گیاه‌شناسی گندم 25

اندام‌های گندم 25

خواص ظاهری گونه‌های مختلف گندم 38

الف) گروه گند‌م‌های دیپلوئید 39

ب) گروه گندم‌های تتراپلوئید 42

ج) گروه گندم‌های هگزاپلوئید 51

آفات و بیماریهای گندم 53

آفات گندم 53

سوکهای قهوه‌ای غلات 54

آ. لئوکاسپیس 56

مگس گندم 57

زنبور گندم 60

سنهای زیان‌آور گندم 61

گونه اول 62

گونه دوم 68

شته‌های غلات 68

بیماری‌های گندم 71

مقدمه 71

تعریف بیماری 72

مراحل مختلف ایجاد یک بیماری 72

نهفتگی 73

باروری 74

تاثیر عوامل محیطی در تولید آلودگی 74

منابع سرایت 77

سرایت از طریق میزبان مبتلا 78

سرایت از طریق بقایای مرده میزبان مبتلا (کودچسب) 79

سرایت از طریق اسپورهای دائمی (مقاوم) 80

راه‌های سرایت 81

سرایت بر اثر تماس یا سرایت طبیعی 82

سرایت از راه گل 83

سرایت از راه نشا 84

قیمت فایل فقط 35,000 تومان

عبارت های کلیدی

  • پایان نامه رشته کشاورزی با عنوان تاریخچه، نامگذاری، و اهمیت اقتصادی گندم
  • گندم
  • بیماری‌های گندم
  • اهمیت اقتصادی گندم
  • سطح زیر کشت گندم
  • دانلود پایان نامه رشته کشاورزی با عنوان تاریخچه، نامگذاری، و اهمیت اقتصادی گندم
  • سیستم همکاری در فروش فایل
  • خرید پایان نامه رشته کشاورزی
  • فروشگاه ساز فایل
  • فروشگاه فایل
  • بیماری‌های گندم

خرید فایل

مقالات مرتبط

↓-↓

تحقیق درباره گندم

این پروژه از دو منبع متفاوت می باشد که هرکدام در یک فایل ذخیره شده اند و در مجموعه 2 مقاله با یک موضوع و منابع متفاوت محصوب می شوند.پروژه شامل موارد زیر می باشد که به صورت مفصل توضیح داده شده اند: ترکیبات شیمیاییخصوصیات گیاه گندم میوه گندم آب و هوای مناسب برای رشد گندم انواع گندم گندم بهاره گندم پاییزه شرایط مناسب برای رشد گندم آفات و بیماریهای...

گندم-245

خصوصیات گیاه گندم همه چیز در مورد گندم

پایان نامه کارشناسی ارشد از دانشگاه سراسری (تاثیر کاربرد سیلیسیوم و پتاسیم در تعدیل اثرات شوری خاک کشت شده با...

تاثیر کاربرد سیلیسیوم و پتاسیم در تعدیل اثرات شوری خاک کشت شده با سه رقم گندم چکیده: شوری خاک کاهش قابل ملاحظه­ی عملکرد و کیفیت محصول گندم را به دنبال دارد. در حالی که مصرف سیلیسیوم و پتاسیم می­تواند این پیامد­های نامطلوب را در گیاه مذکور تا حد زیادی تعدیل نماید. این پژوهش در قالب یک آزمایش گلخانه­ای و یک مطالعه آزمایشگاهی، با هدف بررسی اثر سطوح شوری بر مؤلفه­های...

گزارش کاراموزی کارخانه ماکارونی زرین گل رشته شیمی کاربردی-1134

قیمت: 70000 ریال موضوع: گزارش کاراموزی کارخانه ماکارونی زرین گل رشته شیمی کاربردی فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش) فهرست مطالب: فصل 1 آشنایی کلی با مکان کارآموزی 1 تاریخچه2 خط مشی کیفیت 3 سازماندهی و نمودار سازمانی شرکت صنایع غذایی زرین گل 4 کنترل فرآیند 5 فصل 2 تاریخچه گندم 6 1-2 تاریخچه گندم 7 2-2 گیاه شناسی گندم 8 3-2 مشخصات فیزیکی دانه گندم 9 4-2 طبقه بندی گندم...

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد