بادهای جهان جمعاً حدوداً 2700 TW (T=1012) انرژی در خود نهفته دارند. هزاران سال است که انسان برای بدست آوردن جزء بسیار کوچکی از این انرژی از آسیابهای بادی استفاده می کند. در سالهای اخیر با بالا رفتن انرژیهای فسیلی دوباره اذهان متوجه نیروی بادی شده است. انرژی باد به علت رایگان بودن و آلوده نساختن محیط زیست بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. از2700 TW انرژی موجود در باد حدود ¼ آن در 100 متری زمین قرار دارد. با احداث توربینهای بادی در سراسر جهان می توان حداکثر 40 TW از این انرژی را بدست آورد.
اولین نیروگاه بادی در کشور دانمارک مورد بهره برداری قرار گرفت و اواخر قرن 19 حدود 3000 آسیاب بادی برای امور صنعتی و حدود 30000 آسیاب بادی دیگر برای استفاده منازل و مزارع در دانمارک به کار مشغول بودند. کل نیروی تولیدی این آسیاب ها در حدود 200 مگاوات بود. در سال 1890 میلادی دولت دانمارک برنامه وسیعی را برای ساختن آسیاب های بزرگ مولد برق به اجرا گذاشت و در سال 1910 تعداد زیادی آسیاب بادی که توسط پروفسور’ لاکور’ طراحی گشته بود، ساخته شد.
همانطور که می دانید جایگاههای سوخت گیری CNG به دو دسته کلی، جایگاههای سوخت گیری سریع و جایگاههای سوخت گیری آرام تقسیم می شوند و ما در این پایان نامه قصد معرفی و تشریح جایگاههای سوخت گیری آرام را داریم اما از آنجا که این دو مبحث به یکدیگر مرتبط بوده و اساساً در کشور ما جایگاههای سوخت گیری سریع شناخته شده و مورد استفاده هستند و به وجود آمدن جایگاههای سوخت گیری آرام نشأت گرفته از وجود جایگاههای سوخت گیری سریع می باشد ما هم ابتدا به بررسی و تشریح جایگاههای سوخت گیری CNG سریع پرداخته و در نهایت با اساس کار و جزئیات دستگاههای سوخت گیری CNG خانگی یا جایگاههای سوخت گیری آرام آشنا خواهیم شد.
به علت خواص احترق خیلی عالی گاز طبیعی ایمنی و ارزانی این سوخت استفاده از ان در صنایع به ویژه صنایع خودروسازی بسیار حائز اهمیت است. بنابراین با توجه به نیاز تکنولوزی روز می توان با بررسی کامل سیستم سوخت رسانی CNG و نحوه کارکرد خودروهای گاز طبیعی در جهت بهبود این سیستم و پیشرفت و توسعه روز افزون ان در کشور گام برداشت. تجهیزات عمده این سیستم شامل درایر، کمپرسور، مخازن و دستگاه توزیع کننده می باشد. این تجهیزات با کنترل دقیق از طریق PLCو عوامل دیگر انتقال ایمن گاز به خودرو را بدون استفاده از هیچ پمپی و با استفاده از اختلاف فشار به وجود امده بین مخازن ذخیره جایگاه و مخزن خودرو انجام می دهد.
چکیده
مقدمه 1
1-1- مقدمه 3
1-2- CNG(گاز طبیعی متراکم) 3
1-3- اصول خودروهای گاز طبیعی 6
1-4- بررسی استگاه سوخت رسانی CNG 7
1-4-1 تجهیزات استگاه سوخت رسانی CNG 7
1-4-2 بررسی سیستم تراکم در ایستگاه CNG 8
1-4-3 مجموعه کمپرسور 8
1-4-3-1 مکانیزم و تجهیزات کمپرسور 9
1-4-3-2 سیستم خنک کاری 14
1-4-3 -3 سیستم بازیافت 15
1-4-3-4 سیستم PLC 15
1-4-4 سیستم پردازش ایستگاهCNGاز راه دور 16
1-4-5 سیستم کنترل موتور MCC 16
1-4-6 بررسی سیستم توزیع کننده 17
2-1 مقدمه 24
2-2 اهمیت استفاده از درایر گاز طبیعی در ایستگاه های سوخت رسانی و عمده ترین مزایای آن 24
2-3- بررسی انواع درایرها 25
2-3-1 طرز کاردرایرهای تبریدی 25
2-3-2 اصول عملکرد درایرهای جذبی 26
2-3-3 مقایسه درایرهای تبریدی و جذبی 27
2-3-3-1- مزایای درایرهای تبریدی نسبت به درایرهای جذبی 27
2-3-3-2- مزایای درایرهای جذبی نسبت به درایرهای تبریدی 28
2-4 اشنایی با انواع مواد جاذب رطوبت 29
2-4-1 مواد جاذب رطوبت با جذب فیزیکی 29
2-4-1-1 آلومینای فعال 29
2-4-1-2 سیلیکاژل 30
2-4-1-3 مولکولارسیو 32
2-4-2 مواد جاذب رطوبت با جذب شیمیایی 32
2-5 بررسی چند استاندارد و استخراج نتایج مفید 36
2-5-1 استاندارد 3228SAE 36
2-5-2 استاندارد SAE-J1616 36
2-5-3 استانداردISO15403 36
2-5-4 استانداردBS3156 37
2-6 راهنمای انتخاب درایر 37
2-6-1 مراحل انتخاب 37
2-6-2 پارامترهای لازم در انتخاب درایر 38
2-6-3 نتیجه گیری 38
2-7- نتیجه گیری 39
3-1 مقدمه 41
3-2- اطلاعات کلی 41
3-3 ضخامت پوسته و کله گی برای فشار داخلی 42
3-4 محاسبه ضخامت نازل ها و پدل های تقویتی 43
3-5 محاسبه فشار باد 44
3-6 محاسبه بار وزن 45
4-1- مقدمه
4-2- سوخت گیری خانگی وسایل نقلیه 48
4-3- دستگاه های سوخت گیری خانگی 50
4-4- جایگاه CNG خانگی و متوسط،گزینه ای جدید در صنعت CNG 53
4-5- برخی مشخصات و مزایای نمونه ای از دستگاه 54
4-6- مشخصات فنی نمونه ای از دستگاه 56
4-7- سوالات متداول در خصوص دستگاههای سوختگیری CNG خانگی 57
4-8- اجرای توزیع کننده (dispen ser 63
منابع و مأخذ 65
اولین کاربرد الیپسومتری برای اندازه گیری پوشش های نازک پلی- و نانوکریستال به دهه ها پیش بر می گردد. مهمترین گام در مسیر تحقیقات الیپسومتری پوشش های نازک کامپوزیت، شناخت اولین الیپسومتری طیف نما در دهه ٧٠ بوده است [٣, ۴, ٨]، که امکان اندازه گیری نقش دی الکتریک را امکان پذیر ساخت، که جزء انگاری آن مستقیما در ارتباط با حساسیت وضعیت چگالی مشترک الکترونیک بوده که بستگی به تغییرات ساختار کریستال دارد. اولین مدل ها بر مبنای روش میانگین موثر با استفاده از عوامل سارنده توابع دی الکتریک [۵] بوده، درحالیکه بخش حجیمی از موئلفه ها در ارتباط با ویژگی های کریستال با پوشش نازک می باشند. این روش بر مبنای نیرومندی اش، محبوب می باشد.
روش حد وسط موثر، توسط مجموعه ای از مدل های تحلیلی مختلف بر مبنای پارامتربندی تابع دی الکتریک، دنبال شد. این مدل ها امکان تعیین خصوصیات مواد را در مواردی می دهند که مواد نمی تواند به عنوان ترکیب همگنی از فازها با توابع دی الکتریک شناخته شده، مد نظر قرار گیرد. این مدل ها همچنین می تواند برای ذرات کوچکی که تاثیر اندازه را نشان می دهند ( و ساختار الکترونیکی اصلاح شده و تابع دی الکتریک) یعنی ذراتی که نمی توانند توسط برگشت های حجیم مدلسازی گردند، مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر خصوصیات نانوکریستال، روش الیپسومتری امکان توصیف خوصیات لایه های بیشتر همانند کیفیت رابط ( برای نمونه، سختی نانو در مرزهای لایه)، غیریکنواختی عرضی و عمودی یا ضخامت ساختارهای چندلایه را ایجاد می کند.
اگر نور پلاریزه (قطبی شده) بر روی کران دو وسیله بازتاب داده شود، حالت پلاریزه نور بازتاب داده شده به صورت مستتر (بیضی شکل)، مدوّر، یا خطی بوده که بستگی به ویژگی های نمونه دارد. در اکثر موارد نور بازتاب داده شده به صورت پلاریزه بیضی شکل می باشد، به همین خاطر است که این روش به نام الیپسومتری می باشد. الیپسومتری مستقیما به اندازه گیری تغییرات پلاریزاسیون که از طریق بازتاب ایجاد می گردد، می پردازد. یعنی نسبت بازتاب پیچیده به صورت زیر تعریف می گردد.
شبکه های مِش بی سیم(WMNs) امروزه به دلیل اینکه به یکی از ابزارهای مؤثر در زمینه فراهم ساختن اینترنت BroadBand مبدل گشته اند، مورد توجه زیادی قرار گرفته اند. در این شبکه ها، بهره وری و توان کاری، یکی از معیار های مهم مشخص کننده کیفیت سرویس می باشد. این شبکه ها، از فرکانس های رادیوئی چندگانه و کانال های ارتباطی متعامد، به منظور کاهش تداخلات و درعین حال افزایش توان کاری استفاده می کنند. در کار صورت گرفته شده توسط ما، ما یک شِمای تخصیص کانال بر مبنای کلاستر را پیشنهاد می کنیم و فرض می کنیم که واسط های رادیویی بی سیم نیز مجهز به کارت واسط شبکه IEEE 802.11 می باشند. ما به طور وسیعی به وسیله شبیه ساز شبکه NS-2، به شبیه سازی کارهای خود پرداخته و نتایج را با تکنیک های تخصیص کانال مشهور مقایسه کرده ایم، که نتیجه آن، یک افزایش قابل توجهی در توان کاری شبکه بوده است.
شبکه های مِش بی سیم چند رادیوئی، الگوریتم، خوشه بندی(کلاسترینگ)، تخصیص کانال، توان کار، و شبیه سازی
شبکه های مِش بی سیم[1,2]، با درجه بالایی از تحمل پذیری در برابر خطا و هزینه بسیار پایین توسعه و نگهداری، خود را به صورت پویا سازماندهی و پیکربندی می کنند. روش های جایگزینی برای شبکه های Wi-Fi مرسوم وجود دارد، که نیاز به زیرساختارهای بزرگی داشته و متحمل مسئله اتصالات Last Mile می باشند.WMN ها، پلت فرمی را فراهم ساخته اند که نوع های متعددی از شبکه ها اعم از WSN، Wi-Max و شبکه های سلولا را در آن پلت فرم ادغام کرده و اتصالات اینترنت Broadband را برای گره های سیال و یا نواحی دور دست فراهم ساخته است.
در این مقاله به منظور افزایش ثبات سیستم که عمل کنترل توسط پارامتر های تثبیت کننده های قدرت (PSS) ارائه شده است عمل می شود و به عنوان یکی از خدمات جانبی سیستم در نظر گرفته می شود. برای این اثر در ازای خدماتی که ارائه می دهد، نیاز به تدوین و روش های مکانیسم های مناسب برای ثبات های مالی که رد ژنراتور وجود دارد بکار می رود و، در عین حال، نیز برای شناسایی PSS اصلی برای ثبات سیستم و همچنین کسانی که می تواند حتی موجب آسیب رسیدن به ثبات کلی سیستم شوند بررسی می شوند. تعاونی نظریه الگوریتم با استفاده از رویکرد مبتنی بر معیار ارزش شپلی در این مقاله بکار رفته و برای شناسایی نقش حاشیه ای هر یک از PSS استفاده می شود. با تلاش های زیاد کنترل کامل بدست می آید. بر این اساس، به تشریح روش تخصیص مناسب از پرداخت به مقادیر در هر ژنراتور برای ارائه PSS می باشیم.
سیستم تثبیت کننده برق (PSS) که به طور گسترده ای به عنوان دستگاه کنترل پذیرفته شده است و برای اطمینان از ثبات سیستم ضروری می باشد، به رسمیت شناخته شده است، به ویژه ثبات سیگنال پدیده کوچک می باشد. الگوریتم ها را نصب کرده و در برنامه های عملی سیستم قدرت بزرگ بکار می برند که بسیار تاثیر گذار است [1]. مقدار زیادی از کارمقاله که در اصل موضوع مربوط به گزارش تنظیم پارامترهای بهینه PSS با استفاده از روش های مختلف آنالیز مودال کلاسیک و خطی کنترل مطلوب می باشد [2]، و ساختار متغیر تطبیقی به روش اخیر که شامل تکنیک های هوش مصنوعی می باشد می پردازد [3، 4]