خلاصه
بازسازی، هدف برنامه ریزی گسترش تولید (GEP) را از کم هزینه بودن به پرسود بودن، تغییر داده است. در این مقاله، ما یک فرمول تازه برای تابع هدف مسالۀ GEP شرکت های تولید کننده (GENCOs) را در بازار برقی که شامل درآمدهای انرژی و بازارهای ذخیره ظرفیت و هزینه های سوخت، سرمایه گذاری، O M، مالیات های قطع و وصل، می باشد را معرفی می کنیم. به علاوه، به منظور حل مسالۀ GEP با تابع هدف بالا، از یک الگوریتمی که بترتیب از الگوریتم ژنتیک و تئوری گیم برای مدل کردن بازار و بهینه سازی توابع هدف GENCO استفاده کرده است، معرفی شده است. به منظور محاسبه سطوح تولید واحدهای تولید کننده و نرخ بلند-مدت بازار، ما از روش مرسوم هزینۀ تولید احتمالی (PPC) که به گونه ای اصلاح شده است که در بازار برق رقابتی قابل استفاده باشد، استفاده کرده ایم.
کلمات کلیدی: برنامه ریزی گسترش تولید، بازار برق متمرکز، تئوری بازی، الگوریتم ژنتیک
مقدمه
برنامه ریزی گسترش تولید (GEP) ، یک مسالۀ بهینه سازی در مقیاس بزرگ، غیر خطی، گسسته، پویا و بسیار محدود شده می باشد که تعیین می کند کدام یک از واحدهای تولید باید ساخته شوند و چه موقع باید در افق برنامه ریزی به خط وصل شوند طوری که توان (ظرفیت) نصب شده تقاضای پیشبینی شده را ارضا کند [1-4]. موقعیت سایت ها و دیگر ضرایب مربوط به شبکۀ انتقال، بطور عادی و جداگانه و پس از اینکه یک اندازه برای گسترش تعیین شد، تجزیه و تحلیل می شود [5].
در یک چارجوب انحصاری مرسوم، فعالیت های گسترش تولید، توسط یک ابزاری که بطور عمودی مجتمع شده است، و به منظور ارضای معیارهای قابلیت اطمینان بلند مدت، انجام پذیرفته است.